народ тут валит всё в одну кучу - какое было/есть образование, какие были/есть специалисты и какие были/есть ВУЗы - а это две (три, чтобы быть точным) больше разницы.
Как получивший высшее техническое образование в СССР (Ленинград) в совсем непростом (по общему признанию) институте и работавший там в серьезной конторе среди многих сотен, если не тысяч, инженеров достаточно много лет и бывший руководителем многих дипломных проектов, считаю, что:
образование было неплохим в смысле набора знаний, которые предлагалось освоить в процессе учебы и отводимых для этого часов, специалисты в массе, особенно из периферийных ВУЗов - средненькие, более подходящие для эксплуатационных и производственных задач, чем для разработки новой техники, ВУЗы в плане научно-технической и педагогическо-социальной оснащенности (аудитории, учебные лаборатории, общежития/столовки/стадионы) - ниже среднего. По пятибальной шкале - образование на 4-5, ВУЗы на 2-3, соответственно специалисты получались на 3-4.
далее, рейтинг ВУЗов, на который я сослался, осуществляется специализированной конторой на протяжении лет.
Методология:
The rankings compare top 800 universities across
four broad areas of interest to prospective students: research, teaching, employability and international outlook.These four key areas are assessed using
six indicators, each of which is given a
different percentage weighting (see below). Four of the indicators are based on ‘hard’ data, and the remaining two on major global surveys – one of academics and another of employers – each the largest of their kind.
1.
Academic reputation (40%): Academic reputation is measured using a global survey, in which academics are asked to identify the institutions where they believe the best work is currently taking place within their field of expertise.
2.
Employer reputation (10%): The employer reputation indicator is also based on a global survey, taking in almost 28,800 responses for the 2014/15 edition. The survey asks employers to identify the universities they perceive as producing the best graduates.
3.
Student-to-faculty ratio (20%); This is a simple measure of the number of academic staff employed relative to the number of students enrolled.
4.
Citations per faculty (20%): This indicator aims to assess universities’ research output. A ‘citation’ means a piece of research being cited (referred to) within another piece of research. Generally, the more often a piece of research is cited by others, the more influential it is. So the more highly cited research papers a university publishes, the stronger its research output is considered.
5 & 6.
International faculty ratio (5%) &
international student ratio (5%):The last two indicators aim to assess how successful a university has been in attracting students and faculty members from other nations. This is based on the proportion of international students and faculty members in relation to overall numbers.
http://www.topuniversities.com/universi ... ethodologyКак вы можете видеть, мы с вами, как правило, (почти) не пользуемся этими критериями, когда говорим об уровне высшего образования.
Я бы увеличил "вес" мнения работодателя за счет уменьшения "веса" академической репутатции - всё-таки, классность специалиста с точки зрения работодателя важнее, чем академическая репутация учебного заведения, как мне кажется.